augusti 22, 2007

Vad är konst?

Vetgirig.

En av de roligaste bonusarna med att ha barn är att hela tiden bli utmanad och att få tillfälle att göra saker eller tänka tankar som man inte skulle gjort annars. I morse när jag satt på t-banan med min son och vi åkte förbi en märklig installation på en station, så frågade han "Vad är ett konstverk?". (Så här i efterhand låter det skrattretande mycket som en sån där fråga man inleder en grundkurs i konstvetenskap med, en sån fråga som ingen kan ge ett exakt svar på.)

Som så ofta när han frågar något, så börjar jag svaret entusiastiskt och kommer efter bara några ord på att det verkligen är svårt att förklara vad något betyder eller är. Inte minst för att det kan vara så olika för olika personer. Lägg till det att förklaringen måste vara på en fyraårings nivå. Jag började alltså att förklara att ett konstverk är något som en person gör och det kan vara nästan vad som helst. En tavla, en skulptur, ett legoslott eller något som man bara ställt på ett speciellt sätt.

Sen kom jag igång lite och förklarade (för honom och mig själv) att den som gör ett konstverk vill att andra människor ska titta och känna på det och tycka något om det. De kan tycka att det är roligt, fint, fult, äckligt eller tufft till exempel. Ett konstverk ska göra att människor känner någonting. Den som jobbar med att göra konstverk kallas för konstnär.

Efter den definitionen var han nöjd och konstaterade att hans legoskapelser är fina och äckliga. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar