augusti 23, 2007

Smaka på den du!

Min bror ordnade en öltävling, där man först får smaka på sex olika ölsorter och skriva upp hur man tycker att de luktar och smakar, och sedan få ett blindtest och identifiera varje sort. Svårt! Det är lite som jag skrev i går, att det är ganska svårt att sätta ord på abstrakta saker, och sinnesintryck sorterar in bland det svåraste. Eftersom jag vet att jag inte är särskilt bra på att skilja ut enstaka smaker ur en helhet (provat vin åtskilliga gånger med påvert resultat), så la jag ner ordentligt med tid på att lukta, smaka och beskriva. Ändå var det bara två jag prickade rätt - den ena som luktade gammalt kylskåp och kaffe och smakade dagstidning, och den andra som helt enkelt luktade och smakade som vinet Blue Nun (som jag för övrigt brukar tycka luktar snus). Det är helt enkelt lättare att fästa intrycken vid något som är så konkret som möjligt. Skriver man "sött", så är det svårt att jämföra med något annat, men om man skriver "sött som egna jordgubbar" så blir det lite lättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar