juli 21, 2007

Speedos or bust!

När man är utomlands är det viktigt att ta seden dit man kommer, och försöka att inte göra bort sig. Jag har redan rekat hur man agerar i en offentlig bastu i saunalandet, så där är jag solid. Nu uppstod ett problem som jag inte råkat på förut. På väg in mot omklädningsrummen i Joensuus simhall, finns en skylt som inte bara uppmuntrar speedos, utan faktiskt uttryckligen förbjuder alla andra alternativ för herrar. Efter att ha brustit ut i ett spontant gapskratt och dragit fram mobilen för att fota (jag såg en sur finsk tant framför mig, som argt vickar på fingret åt shorts, och en glad finsk gubbe som gör båda tummarna upp för tajta blå speedos med röd och vit rand på sniskan), började jag fundera.

Eftersom jag tagit med mig en liten herre på fyra och ett halvt med nya badshorts som är älskade som bara en fyraåring kan älska ett par shorts, delade sig problemet i några delproblem:

a) kan detta passera för att han är barn?
b) kan detta passera för att jag är utlänning som kanske varken förstår finska, "yes/no", eller symbolik överhuvudtaget?
c) tydligen har simhallen både vågmaskin och ström - kommer jag att behöva väja för speedo-män för att undvika obehagliga upplevelser?
d) gäller detta kanske inte alls badshorts, utan shorts i allmänhet? Men vem kommer till bassängen rakt utifrån och hur tar de sig hem sen?

Det blev för många förvirrande alternativ, så jag bestämde mig för att köra påtår-tekniken. Ovetande tills någon knackar en på axeln. Det härliga med Finland är att man inte gärna pratar med främlingar i onödan, så det går att vara ganska fräck innan någon säger något.

PS. För den som undrar så lyder skylten: "Kom ihåg att shorts inte är badkläder"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar