juli 08, 2013

Da Capo Code

Förut när jag skulle prata med finska banken, brukade jag öva högt för mig själv på vad jag skulle säga, tills jag tyckte att det flöt perfekt. Det gjorde det också, ända tills jag fick en svada till svar. Min nya strategi är att stappla lite på orden i början, så att de fattar att jag inte är finskspråkig, och sen gå uppåt därifrån. Då svarar de enklare och långsammare (och ganska ofta lite högre, lustigt nog).

När man frågar en finne "Do you speak English", så svarar hon eller han nästan alltid "A little bit", vilket är lite förvirrande, för det kan lika gärna vara på nivå med min skolfranska ("un petit peu!") som att de kan konversera helt utan problem. Ofta det senare. Men jag märker att min respons på "a little bit" blir som deras när jag pratar finska: "I PICK UP VISA CARD, OK?"

Hur det nu än var, så hämtade jag äntligen ut kortet som åkt fram och tillbaka mellan Visa och skåpet på bankkontoret i nästan ett år i väntan på att jag skulle vara i Helsingfors en vardag med passet på fickan. 
Jag gick till ett café, köpte en brownie, och insåg att jag inte fått någon kod till kortet. Jag får öva medan jag äter den. Koodi. CODE!

Den ena är dessvärre icke köpt med hjälp av den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar