november 24, 2008

Why is everything different?


En av mina favoritscener i Vänner är när Monica kommer hem och Chandler har bestämt sig för att överraska henne med att städa allting under tiden hon var borta:

Monica: Can I come in now?
Chandler: Uh-huh
Monica: Why is everything different?
Ross: Bye!
Chandler: No, I don't see anything different other than the fact that the room got so much brighter when you came into it (forced laughter.)
Monica: Well, the end table is wrong, the couch looks bizarre and don't even get me started on the refrigerator magnets!

I dag räckte det att komma in genom dörren, så såg jag att allt var annorlunda. Men bra annorlunda. Städservice hade fixat precis allt som jag har gått och retat mig på, och lite till. Jag gick som ett barn på julafton och kände på lent kakel, sniffade i badrummet och förundrades över de raka rader av serietidningar och dvds som plötsligt stoltserade i vardagsrummet.

Hela kvällen har jag nu gått omkring och upptäckt nya saker. "Kolla här! De har putsat kanterna runt diskmaskinen?! Och mojset runt diskmedelskorken! Och under sängen, där man aldrig orkar!"

Äntligen! Inte en dag för tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar