november 29, 2008

Snuskig fantasi krävs

Jag vet nog vad du tänker på.

Vi har en överenskommelse med Hannes att han inte får googla utan att vi sitter bredvid, man vet ju aldrig vad man kan snubbla över för sidor, med en oskyldig sexårings sökord. I dag hade jag inte tid att sitta där precis när det var matlagning på gång, men eftersom han är lika envis som jag, så kom vi överens om att han fick sitta kvar om han ropade vad han tänkte söka och jag sedan ropade tillbaka om det var ok.

För att det här skulle fungera, blev jag tvungen att koppla på så snuskig och paranoid fantasi som möjligt. Hannes började med att ropa "Pirates of the Caribbean!" Jag tänkte några sekunder. Ropade "ok!".
Tystnad.
Hannes ropade "Stephenson!" - snabbt svar "Ok!"
"Tidsmaskin!" - "Ok!"
"Svärd!" - "Nej, ta nåt annat"
"Leonardo da Vinci!" - "Ok!"
Sen plötsligt ropade han riktigt högt: "Mamma - kom och kolla!" och jag släppte allt och sprang dit för att kolla vad som nu kommit upp.
"Kolla! Jag fick upp Mona Lisa! Nu söker jag på Louvren."

Puh. Måste kanske koppla på barnfiltret på datorn snart för att slippa tänka på sånt jag själv inte vill tänka på.

1 kommentar:

  1. Och nu undrar jag vad du tänkte på (snuskigt) om Leonardo Da Vinci. Kommer inte på något. Du din!

    SvaraRadera