mars 29, 2008

Plutt [plut:] - en liten grej som kan användas till vad som helst

På fackspråk: en plutt

I dag kom jag på att det är ganska många gånger jag har gått in i en affär och bett att få köpa en "plutt". Som tjej är det i det här läget mycket viktigt att snabbt följa upp med någon sorts förklaring så att mannen på byggvaruhuset/cykelaffären/elektronikkedjan inte ska tro att jag inte kan nånting, men ordet "plutt" är en bra beskrivning på många saker. Dagens var en "plutt som man sätter i ventilen för att kunna pumpa min cykel med en vanlig pump", och den inköptes för ynka 25 kronor. (Frågan är som vanligt, varför jag inte har köpt den tidigare, utan i stället cyklat till Shell och lånat den där lilla plutten.)

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det officiella namnet var på den här plutten heller, om han ens sa det. Vi kanske gjorde som danskarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar