oktober 06, 2007

Rörmokarambitioner

Sladdar, rör och vattenlås - kakbit.

Jag är ett geni! Eller ännu bättre - jag är ett geni med några tusen extra på banken. När tvättmaskinen börjar bete sig konstigt så är det lätt att tappa modet och ringa efter hjälp. Om man i stället är envis, snål och samtidigt hyser en övertro på sin egen förmåga, så kan man göra som jag gjorde: dra fram eländet och börja fundera. Det konstiga är att man får en massa credit innan man ens har rört maskinen. Det räcker med att säga att man ska försöka laga tvättmaskinen, så blir responsen "men, vad duktig du är!" Där kan man ju sluta om man vill, hehe.

Men nu fullföljde jag, och bestämde mig för att börja med den enkla "blåsmetoden". Jag bökade ut maskinen från väggen, körde en tvätt och kollade varifrån det såg ut att läcka. Sen skruvade jag isär alla rör och rengjorde hela äckligheten. Upptäckte ett stopp i vattenlåset och fixade det - ta-da! Äsch, vad enkelt det lät. Det var skitjobbigt.

Rörmokartips från Jessi:

  1. När du tror att du har rengjort klart en rördel - vänta en stund och skölj sen igen med hett vatten. Den är inte ren.
  2. Alla rör i badrummet ska vara vita, även inuti. Är de inte det, så behövs de rengöras mer.
  3. Efter rengöringen, se till att det finns en snäll äkta hälft som kan ta hand om avloppet under badkaret efter att du har slemmat igen det med maskinludd.
  4. Kalla det för att "laga tvättmaskinen", det låter bättre än att rengöra den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar