mars 29, 2010

En historia i låttexter

Startskottet.

Nyligen lagades mitt keyboard av snälla föräldrar, och jag fick dem också att gräva fram mina noter från förr. "Mina noter" låter så lagom elegant, och visst finns det en eller två böcker med pianonoter, men det mesta är egenhändigt hopsamlat, kopierat och nerplitat. Den här samlingen är otroligt personlig, och har en lång och minnesfylld historia.

I går visade jag den första pärmen för R - den som hyser alla mina låttexter. Den här pärmen påbörjades 1988, när Céline Dion vann melodifestivalen med Ne partez pas sans moi, jag var elva år och sommar-OS hölls i Seoul. Jag tyckte att OS-låten var så fin, och skrev ner texten det finaste jag kunde. Efter hand växte innehållet i pärmen, fler låttexter sattes in och de som redan fanns kompletterades med ackord. Där finns If I fell med The Beatles, det första jag någonsin skrev ut från en dator, och i början av pärmen satte jag kort efter detta in ett register med alla låtar i alfabetisk ordning.

Ibland svindlar det när jag tänker på hur mycket tid det fanns när jag var liten. Jag kan inte minnas att jag någonsin hade tråkigt i mitt rum. Jag vet att jag var sjutton år när jag satte in de sista texterna i låtpärmen, och det sammanfaller inte helt oväntat med det år som jag träffade min första riktiga pojkvän och började i gymnasiet. Flickrumstiden var över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar